با حضور معاونین پرورشی جلسه محور تربیت برگزارشد

با حضور معاونین پرورشی جلسه محور تربیت برگزارشد

با حضور معاونین پرورشی جلسه محور تربیت برگزارشد

به گزارش روابط عمومی قرارگاه فرهنگی حضرت زهراس استان اردبیل، جلسه کارگروه تربیت با حضور حجت اسلام عزیز پور و 45 نفر از معاونین پرورشی آموزش و پرورش استان اردبیل و با حضور علی حسنزاده در قرارگاه حضرت زهرا (س) استان اردبیل برگزارشد.

علی حسنزاده دبیر قرارگاه حضرت زهرا (س) استان اردبیل در این جلسه با معرفی برنامه های قرارگاه در حوزه تربیت اسلامی برای دانش آموزان و جایگاه تربیت و نقش آن در شکل گیری یک تربیت نظام مند و اسلامی گفت: تربیت اخلاقی به‌عنوان یک وظیفه مشترک و همگانی در جامعه از سوی گروه و نهادهای مختلف مورد پیگیری قرار می­گیرد.عمومی بودن این وظیفه و درعین‌حال در اولویت قرار داشتن این حوزه محتوایی در اکثر نظام‌های آموزشی در سطح دنیا نشان از اهمیت بالای این بعد از یادگیری مدرسه­ای دارد. وی افزود:  تربیت اخلاقی به عنوان یک پدیده تاریخی در همه ادوار تعلیم و تربیت چه در نگاه سنتی و چه در نگاه مدرن وجود داشته است که در ادوار مختلف تاریخی آموزش­و­پرورش در حیطه‌های محتوایی یادگیری مدرسه­ای حضور پررنگی داشته است .

حجت السلام عزیز پور در مورد نقش معلمین پرورشی در حوزه تربیت اسلامی و نقش این معلمان در شکل گیری تربیت دانش آموزان افزود: با توجه به رویکرد و گستره برنامه تربیت اخلاقی نقش معلم های پرورشی به‌طور اخص و نقش نیروی انسانی به‌طور اعم بی­بدیل است. معلم برای نقش­آفرینی صحیح در فرایند تربیت اخلاقی باید واجد ویژگی­های خاصی باشد.و معلم خود باید اسوه و نمونه اخلاقی باشد و ارزشهای اخلاقی را  به‌صورت مشخص در رفتار و گفتار خود نشان دهد.

وی اضافه کرد: بخش دیگری از صلاحیت­های معلم به ابعاد فنی، مهارتی او مربوط است. باید گفت چون عنصر محتوا بر اساس ساختار سه­ وجهی تجویزی، نیمه­تجویزی و غیرتجویزی سازمان­ دهی شده است صلاحیت­های تدریسی- اجرایی صرف معلم پاسخگو نخواهد بود و باید صلاحیت­های حرفه­ایی معلم را در سه سطح اجرا، انتخاب­گری و طراحی دسته­بندی کرد.

حجت السلام عزیزپور اضافه کرد: نکته دیگری که در این­جا باید موردتوجه قرار گیرد این است که چون دایره تربیت اخلاقی به زیست مدرسه­ای گسترده می­شود سایر نیروهای انسانی مدرسه واجد مسئولیت­های اخلاقی هستند. مدیر مدرسه، معاونان، مستخدم مدرسه، مسئول آزمایشگاه و کتابخانه و همه کسانی که در مدرسه حضور دارند در کنار مسئولیت اصلی خود مسئولیت ثانویه اخلاقی را نیز بر دوش می­کشند.ازاین‌رو برای رسیدن به سطح مطلوب در این مورد به خصوص نیاز است تا برنامه­های توانمندسازی برای پرسنل در نظر گرفته شود. آگاهی­بخشی و ایجاد صلاحیت­های حرفه­ایی برای پرسنل از طریق برگزاری دوره­های کوتاه­مدت و بلند­مدت می­تواند راهگشا باشد.

نوشتن یک پیام

Your email address will not be published.

دوازده − 5 =

پست مرتبط

Enter your keyword